14.3.07

"Ποιός ασχολείται μωρέ με την Ελλάδα;"

ρωτάνε οι παγκοσμιοποιητές... Τί φαντασίωση κι' αυτή! Νομίζουμε ότι είμαστε το κέντρο του κόσμου και ο Κίσσινγκερ, ο Σόρος, ο Κότς και τ' άλλα παιδιά μας δίνουν κάποια σημασία...

Τότε τι είναι το ακόλουθο συνέδριο στο φημισμένο Princeton; (το υπέδειξε ο maximos στο forum του Ρεσάλτο)


Princeton University
Program in Hellenic Studies

Conference

Against Greek Exceptionalism

February 10, 2007
Scheide Caldwell House, Room 103


Exceptionalism: “the belief that something is exceptional in relation to others of the same kind,” OED

Exceptionalism seems to have been the dominant paradigm for Modern Greek Studies. The faces of exceptionalism vary; they can be “positive” – theory of continuity of Greek civilization and the classical undertones of Greece’s unique position in world history – or “negative” – for example post-structuralist readings of Modern Greek literature that discern an unshakable lack, gap, or belatedness with respect to other cultures, thus making Greece the exception to a general rule, or likewise post-colonial/subaltern approaches that dwell on the exceptional character of the margins. In these approaches it is rare that the object – Modern Greek culture – is studied in a truly international comparative perspective which could make precise or belie its exceptional character. In a time when Modern Greek Studies is consistently described as being in “crisis,” the need to go beyond these unreflective exceptionalisms is pressing. The purpose of this conference is to bring together scholars who approach Modern Greek culture – literature, visual arts, cinema, and history – from a perspective of the “relation to others of the same kind,” integrate their objects of inquiry with local and international contexts, and work with an interdisciplinary method. The goal is to see difference without seeking the exception, to document and analyze the particular without feeding parochialism. This conference is a call to integrate firmly the study of Modern Greek literature and culture within the fields of Comparative Literature and Cultural Studies as they have developed recently in various parts of the world.

27 σχόλια:

Stathis είπε...

greg

Το συνέδριο διοργανώνεται από το τμ'ήμα Ελληνικών σπουδών. Αυτονόητο είναι πως ασχολείται με τον ελληνικό πολιτισμό.
Το αντίστοιxο τμήμα αιγυπτιολογίας ασχολείται με τους Αιγύπτιους , Κινεζικών σπουδών με τους Κινέζους κοκ.
Πόσο μάλλον που οι περισσότεροι καθηγητές είναι Έλληνες, και ακόμη περισσότερο που το συνέδριο αποδίδει την κρίση του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού στο... Exceptionalism

ange-ta είπε...

Δεν είναι ούτε το πρώτο ούτε το τελευταίο. Και ο μεγάλος Κάτριτζ, αναφέρει ότι οι ελληνες αυτοχαρακτηρίζονται σε σχέση με τη διαφορετικότητα ως προς τους άλλους. (by the way, αυτός μας κατηγορεί για αντιφεμινιστές!! Λες και υπήρχε δυτικός λαός φεμινιστής)
Λες και κάτι τέτοιο δεν το κάνει ο κάθε λαός και το κάθε εθνος.
Η αλήθεια λοιπόν είναι ότι αυτοί θέλουν να εισάγουν τη διαφορετικότητα σε μας, και όχι εμείς!
Εμείς θα πρέπει να ξεχάσουμε ότι είμαστε έλληνες. Αυτό τους βολεύει, δεν έχω καταλάβει ακριβώς, γιατί αυτό είναι τόσο σημαντικό, αλλά, μηπως δεν το είπε καθαρά ο Κισιντζερ:
"Πάρτε από τους ελληνες την ιστορία και τη θρησκεία και ξεχάστε τους". Νομίζει κανείς, ότι δεν ήξερε τι έλεγε. Ε.. αυτός και άν ήξερε. Ολόκληρη Αυτοκρατορία δουλεύει γι αυτόν.
Εγώ, όμως θα σου αναφέρω τη ρήση ενός άλλου ιστορικού του J.M. Roberts
"Οι Έλληνες άνοιξαν ένα τραπεζικό λογαριασμό, από τον οποίο όλη η Ευρώπη και μέσω αυτής όλος ο κόσμος, δεν σταμάτησαν μέχρι σήμερα να δανείζονται"
Τώρα όλοι οι ημιμαθείς ενώθηκαν να μας πούν εθνικοφασίστες. Ας τους να λένε. Ο καθένας δηλώνει αυτό που έχει. Σήμερα δεν έχεις και κανένα λόγο να το κρύψεις. Και γιατί να το κρύψουνε άλλωστε;;;

Ανώνυμος είπε...

Το πρόγραμμα του συνεδρίου, περιλήψεις των εισηγήσεων [εξαιρετικά ενδιαφέρουσες κάποιες εξ αυτών] υπάρχουν στη διεύθυνση:

http://www.princeton.edu/~hellenic/Exceptionalism.html

Ανώνυμος είπε...

@ ange-ta

Ο Κίσινγκερ δεν τα έχει πει ποτέ αυτά που αναφέρεις. Ράδιο αρβύλα ήταν, αν και τελευταία κάποιοι ξαναέφεραν τις "ρήσεις του" στο φως. Δεν τα έχει πει ποτέ.

ange-ta είπε...

@ Χρήστος
Πως το ξέρεις, ότι δεν το έχει πεί;.
Μπορεί να μη ξέρει κανείς, ότι κάποιος κάτι είπε, αλλά να ξέρει, ότι κάποιος κάτι δεν είπε, είναι πολύ δύσκολο, γιατί κανείς δεν ξέρει όλα όσα μπορεί κάποιος να έχει πεί.
Ομως, ισχύει για κάθε λαό, αν τον ξεριζώσεις από τις ρίζες του,
ξέχασέ τον.
Δεν χρειάζεται να το έχει καν πει ο Κ. Το λέει η Ange-ta

Ανώνυμος είπε...

Ο Κισιντζερ εχει μια πνευματικη διαυγεια ανωτατου επιπεδου (οκ ειναι μπασταρδος αλλα ο ανθρωπος ειναι κορυφη στην διπλωματια και εκ των μετριοπαθων της αμερικανικης πολιτικης σκεψης) για να εχει πει αυτην την μπαρουφα

ange-ta είπε...

Αδώ τι λέει ο μεγάλος;
The Greek people are anarchic and difficult to tame. For this reason we must strike deep into their cultural roots: Perhaps then we can force them to conform. I mean, of course, to strike at their language, their religion, their cultural and historical reserves, so that we can neutralize their ability to develop, to distinguish themselves, or to prevail; thereby removing them as an obstacle to our strategically vital plans in the Balkans, the Mediterranean, and the Middle East.

thodoras είπε...

Γεια σου ange-ta,
που το βρήκες αυτό το απόσπασμα; μήπως μπορείς να προσθέσεις και μια βιβλιογραφική ή webλιογραφική αναφορά;

Ανώνυμος είπε...

Ναι θα ηθελα και εγω την παραπομπη

Greg είπε...

Ασχολούνται λοιπόν με τον Greek exceptionalism οι Έλληνες ιστορικοί αλλά πώς;

Κι' εγώ ασχολούμαι με την Παγκοσμιοποίηση αλλά πώς;

ange-ta είπε...

Thodoras, χ.Μόρφος and Martingale,
Πάντως εγώ δεν το γραψα, γιατί τα αγγλικά μου δεν είναι τετοιου επιπέδου.
Τις πηγές μου, όμως δεν τις μαρτυράω!!
Σας έσκισα πάντως!
Όχι για να μη τα βάζετε με Κεφαλλονίτες

Ανώνυμος είπε...

@ ange-ta

Το τσιτάτο του Κίσινγκερ είναι πλαστό. Το είχε χρησιμοποιήσει προ δέκα περίπου ετών ο Χ. Γιανναράς σε επιφυλλίδα του στην Καθημερινή της Κυριακής - δεν θυμάμαι αν είχε αναφέρει πηγή. Αργότερα ο Χ. Γ. δήλωσε ότι ήταν πλαστό, και ότι κακώς το είχε χρησιμοποιήσει. Το ίδιο είχε συμβεί και με τον Γιάννη Τριάντη στην Ελευθεροτυπία, που το είχε επίσης χρησιμοποιήσει και το πήρε πίσω.

Πηγή υπάρχει; Δεν υπάρχει. Το ότι το κείμενο υπάρχει στα αγγλικά δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. Προφανώς μεταφράστηκε από το ελληνικό.

Ανώνυμος είπε...

Γιάννης Τριάντης στη σημερινή Ελευθεροτυπία:

"CUT-για τελευταία φορά: ουδέποτε υπήρξε δήλωση Κίσινγκερ, εχθρική για την Ελλάδα και τον πολιτισμό της. Η στήλη το 'χει γράψει εκατό φορές: τέτοια δήλωση ποτέ δεν έκανε ο Κίσινγκερ. Τελεία και παύλα (...Αυτά, με αφορμή την ανακύκληση της δήθεν δηλώσεως και την αναζωπύρωση σχετικών συζητήσεων)"

Ανώνυμος είπε...

Επιτελους καποτε το περιφημο πατριωτικο μετωπο αν υπαρχει και δεν εχω κανενα προβλημα ναυπαρχει να σταματησει τις ανοησιες με την δηλωση Κισιντζερ, τον αντιεβραισμο του και τις θεωριες συνωμοσιας. Χανει το δικιο του!

ange-ta είπε...

http://www.lobbyforcyprus.org/quotations/quotes_us.htm

Greg είπε...

Επειδή το λινκ της ανγκετα δεν βγαίνει

το ξαναβάζω

Stathis είπε...

reportedly 1994

Ανώνυμος είπε...

Έλα βρε ange-ta μου.

Εκείνο το "Henry Kissinger, reportedly in 1994" βγάζει μάτια.

[από το λεξικό του in.gr]: "reportedly: επίρρ. σύμφωνα με τις αναφορές, κατά τα λεγόμενα, κατά τα φημολογούμενα"

Δεν υπάρχει αξιόπιστη πηγή που να αναφέρει ότι ο Κίσσινγκερ το έχει πει. Τα "λεγόμενα" και τα "φημολογούμενα" και το "in 1994" το μόνο που λένε σαφώς είναι ότι δεν υπάρχει πουθενά η πηγή της πληφορορίας...

Ανώνυμος είπε...

Μην ασχολείστε με τον Κίσσινγκερ.
Ακόμα και οι ίδιο οι Αμερικανοί γνωρίζουν τι κάθαρμα είναι και πόσο τους έχει μπλέξει σε περιπέτειες απο την εποχή της εισβολής στην Καμπότζη.
Δεν έχει σημασία αν το είπε ο ίδιος ή είναι στα σενάρια και τροπους αποσταθεροποιήσεως μιας χώρας που βέβαια αυτός ασπάζεται και έχει εφαρμόσει στο παρελθόν.

Η σημασία των καραγκιόζηδων αυτού του σεμινάριου στο Πρίνστον που θέλουν να διαχωρίσουν τον αρχαίο απο τον νεοελληνικό πολιτισμό είναι πιο σημαντική.
Γιατί αυτο στην πραγματικότητα προσπαθούν να κάνουν υποβιβάζοντας την σημασία του στην ανθρωπότητα.
Όλους αυτούς τους αιώνες ύπαρξης της Ελληνικής φυλής ο πολιτισμός και η ιστορία μας που αναπτυχθηκε τις προγενέστερες εποχές μας έσωσε σαν έθνος γιατί μπορέσαμε και αντισταθήκαμε την ισοπέδωση και τον εξισλαμισμό παίρνοντας περηφάνεια και δυνάμεις απο τις ένδοξες και μοναδικές ρίζες μας στο παρελθόν.
Ο Κολοκοτρώνης και ο Μακρυγίαννης αν και δεν ήταν ακαδημαικοί και δεν είχαν βιβλιοθήκες σαν του Πρίνστον γνώριζαν περισσότερα για την μοναδικότητα της Ιστορίας μας.
Την έμαθαν, την έζησαν και την δίδαξαν μεσω των λαικών παραδόσεων μας.
Οι αγωνιστές του 21 ήταν τόσο περήφανοι για τα αρχαία και έδωσαν μολύβι στους Τούρκους να φτιάξουν σφαίρες για να μην χαλάσουν την Ακρόπολη.

Οι κύριοι και κυρίες Έλληνες και Ελληνοεμαρικανοί του Πρίνστον έχουν ξεχάσει ότι δεκάδες χρόνια πριν υπάρξουν νεοελληνικά τμήματα στο Παενπιστήμιο τους υπήρχαν αρχαία Ελληνικά.
Δεν θα είχαν αυτές τις παχουλές θεσούλες χωρίς την ύπαρξη, ιστορία και αγάπη των αμερικανών του Πρίνστον με τον μοαδικό στο κόσμο Αρχαίο Ελληνικό Πολιτισμό.

Φτύνουν τον φούρνο που έψησε το ψωμί που τρώνε.
Μήπως υπάρχει έδρα Αλβανικών σπουδών στο Πρινστον και δεν το ξέραμε;
Ίσως πρέπει να ζητήσουν εκεί μετάθεση.

Υπάρχουν σήμερα στο Πρίνστον επειδή ο Δυτικός Πολιτισμός έκανε αυτό
που τώρα αυτοί πολεμάνε.
Σύνδεσε τον εξαιρετικό και μοναδικό αρχαίο Ελληνικό πολιτισμο με τον Νεοελληνικό.

Greg είπε...

Γράφει ακριβώς από πάνω ο "Ομογενής"

Ο Κολοκοτρώνης και ο Μακρυγίαννης αν και δεν ήταν ακαδημαικοί και δεν είχαν βιβλιοθήκες σαν του Πρίνστον γνώριζαν περισσότερα για την μοναδικότητα της Ιστορίας μας.
Την έμαθαν, την έζησαν και την δίδαξαν μεσω των λαικών παραδόσεων μας.


Και κτυπάει στο κέντρο. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτά ενοχλούν τους κατά Ζουράρι «συνοικιακούς ἐπιστήμονες τοῦ Παιδαγωγικοῦ Ἰνστιτούτου» που απαγορεύουν στις housewives (sic) να έχουν άποψη για το βιβλίο της ΣΤ’ δημοτικού, αλλά οι ίδιοι διατυπώνουν ψυχιατρικές γνωματεύσεις, όπως ο «τη μέρα ιστορικός τα βράδια ψυχίατρος» Λιάκος:

«Τι είναι εκείνο όμως που δημιουργεί αυτές τις ψυχώσεις γύρω από ελάσσονα ζητήματα Ιστορίας, όπως είναι το σχολικό βιβλίο τώρα, οι αστυνομικές ταυτότητες χθες, το όνομα της Μακεδονίας προχθές, το βιβλίο του Ντυροζέλ για την Ιστορία της Ευρώπης παλαιότερα, όταν το πρώτο πράγμα που θα έπρεπε να σκεφτεί κάποιος που νοιάζεται για τη χώρα του και για την εθνική της ιστορία είναι ότι δεν έχουμε ύστερα από δύο αιώνες ανεξαρτησίας μια εθνική Βιβλιοθήκη; Αλλά έτσι είναι οι ψυχώσεις. Μανία στα ελάσσονα, υποκρισία στα μείζονα. Δυστυχώς την ίδια ψυχωτική λειτουργία τη βλέπουμε και σε άλλα ζητήματα της πολιτικής.»

Σοκάρομαι! Ζήτημα πολιτικής η Ιστορία; Νόμιζα ότι το ζήτημα ήταν η μεθοδολογία!...

Έλασσον λοιπόν η ιστορία, οι γενοκτονίες, η επανάσταση του γένους, το έπος του 40, όλα όσα συνθέτουν την εθνική αλλά και κρατική ιδιοπροσωπία μας και μείζον η βιβλιοθήκη... Ο ξεδιάντροπος συνοικιακός καθηγητής... Ξέρετε πόσες βιβλιοθήκες είχαν στο Μοριά το ’21 και το ’40; Χαμός! Σ’ αυτές οφείλεται η ύπαρξη του έθνους. Οι ήρωες περισσεύουν!

Δεν με εκπλήσσει επομένως καθόλου, που λόγω πανικού έχει αποκαλυφθεί ο επαρχιωτισμός τους. Οι άλλοι είναι «Ελληναράδες» και αυτοί κοσμοπολίτες... Εμείς πάσχουμε λένε από το σύνδρομο του "ανάδελφου έθνους", ενώ αυτοί ξεπερνώντας το, είναι απλά ανάδελφοι... Όσο κι' αν προσπαθούν ν' αρέσουν στα WASP (white anglosaxon protestand) που τους δίνουν ψωμάκι να φάνε...

Οι ξεδιάντροποι συνοικιακοί διανοητές, των λαϊκοπόπ μπαρ, της πολυπολιτισμικής πρωτεύουσας, του νεοοθωμανικού προτεκτοράτου που νοσταλγούν...

Stathis είπε...

Συγγνώμη ένα λεπτό βρε παιδιά για να καταλάβω.

Λέει ο ομογενής:

"Η σημασία των καραγκιόζηδων αυτού του σεμινάριου στο Πρίνστον που θέλουν να διαχωρίσουν τον αρχαίο απο τον νεοελληνικό πολιτισμό είναι πιο σημαντική."

Εγώ δεν καταλαβαίνω κάτι τ΄τεοιο

Διαβάζοντας αυτό το κομμάτι:

"Exceptionalism seems to have been the dominant paradigm for Modern Greek Studies. The faces of exceptionalism vary; they can be “positive” – theory of continuity of Greek civilization and the classical undertones of Greece’s unique position in world history"

δεν βγαίνει το συμπέρασμα πως θέλουν να διαχωρίσουν τον αρχαίο με τον νεοελληνικό πολιτισμό.

Απλά λένε πως η θεωρία πως ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός πρέπει καλά και σώνει να θεωρείται σαν κάτι εξαιρετικό μόνο και μόνο επειδή είναι συνέχεια του αρχαίου, μπάζει.
Και έτσι ερμηνεύεται και η κρίση του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.

Γι αυτό και κάνουν τον διαχωρισμό

"The goal is to see difference without seeking the exception, to document and analyze the particular without feeding parochialism"

μεταξύ διαφορετικότητας και εξαιρετικότητας, όσον αφορά το σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό

Greg είπε...

Γράφει η Ρέτζου:
"I propose a view on Greek modernism that reconsiders recent critical assumptions about the exceptionalism of Greek modernism as a, basically, nationalist movement overly preoccupied with Greek identity by addressing the issue of nationalism within modernism in general."

Γράφει η Παπαηλία:
In this paper, I will link “Greek exceptionalism,” or, at least a certain manifestation of this discourse, to “anti-Americanism,” which has become a dominant disposition across the political spectrum in Greece. I am interested in how the critique of U.S. foreign politics–the war in Iraq, the detentions and torture at Guantanamo Bay and Abu Ghraib, etc.–has generated a moral high ground that posits “Greece” either as non-player or perennial victim of global power games.

Τί άλλο να γράψει κανείς;

Stathis είπε...

Κάτσςε ρε συ greg για να καταλάβω.

Μιλάνε για τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό. Και λέει η Ρέντζου πως η θεωρία της "εξαιρετικότητας" είναι μια εθνικιστική θεώρηση. Δηλαδή ένα έργο τέχνης μπορεί να είναι αντικείμενο κριτικής και πως κανένας δεν μπορεί να θεωρεί τον εαυτό του υπεράνω επειδή ανήκει σε ένα πολιτισμό που κάποτε έφτιαχνε παρθενώνες. ΠΟυ διαφωνείς;

Τώρα της Παπαηλία είναι σαφώς πιο πολιτικό. Ξέρω πως διαφωνείς, και γω διαφωνώ πως ο Αντιαμερικανισμός οφείλεται στην "εξαιρετικότητα" .Είναι στραβισμός, αλλά σε ένα συνέδριο για την εξαιρετικότητα ακούστηκε και αυτή η άποψη. Ωραία.

Περιμένω να δω από που βγήκε το συμπέρασμα πως το συνέδιο έγινε για να αποκόψει τον αρχαίο πολιτισμό από τον σύγχρονο.
Νομίζω πως λένε άλλο πράγμα. Πως δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε στα επιτεύγματα των προγόνων μας. Και αυτό θα ήταν ευχής έργο

Ανώνυμος είπε...

Ο αντιαμερικανισμος στην Ελλαδα εχει λαβει διαστασεις αρρωστιας. Δικαιολογημενα εχουμε παραπονα αλλα παρολο που επιλεξαμε να ανηκωμεν εις την Δυσην δεν τιμησαμε καθολου την συμμετοχη μας

Greg είπε...

Η θεωρία της "εξαιρετικότητας". ΜΜΜ... Για να δούμε!

Πρώτα πρώτα η λέξη. Γιατί όχι "διαφορετικότητας"; Μα διότι εκεί έχουμε στηρίξει το άλλο παγκοσμιοποιητικό ιδεολόγημα της "διαφορετικότητας" (δεν την αρνούμαι) που πρέπει να γίνει αποδεκτή με στόχο την σταδιακή παγκοσμιοποιητική ομογενοποίηση (που αρνούμαι). Δεν μπορούν λοιπόν να χρησιμοποιήσουν την ίδια λέξη και να την ταυτίσουν με τον εθνικισμό... και ανακαλύπτουν άλλη!!!

Μάλιστα την ταυτίζουν (εκτός από τον εθνικισμό) και με μια φαντασιακή υπεροχή της φυλής. Εκτός αν μιλάγανε για τον Λιακόπουλο!

Τώρα για τον αντιαμερικανισμό. Κατ' αρχήν δεν στρέφεται και όλοι το αισθανόμαστε κατά του λαού. Στρέφεται κατά των κυβερνητικών επιλογών, που θέλουν να διατηρούν την χώρα μας στο στάτους του προτεκτοράτου και που τα τελευταία χρόνια είναι σε βάρος των συμφερόντων μας. Ποιός ήταν αντιαμερικανός πριν το 1940;

Stathis είπε...

Ανακαλύπτουν άλλη; Είναι το ίδιο να πιστεύεις πως είσαι απλά διαφορετικός, με το να πιστεύεις πως είσαι εξαιρετικός, όχι γιατί έχεις κάνει κάτι πραγματικά εξαιρετικό αλλά επειδή οι προ 2500 ετών πρόγονοί σου είχαν δημιουργήσει έναν ακμάζοντα πολιτισμό;
Πάντως χαίρομαι που ξεπεράσμαε το αρχικό θέμα του post, και θεωρούμε αυτονόητο πως στα τμήματα ελληνικών σπουδών στα ανά τον κόσμο πανεπιστήμια ασχολούνται με τον κλάδο τους

Greg είπε...

Και να μην ξεχνάμε. Το συνέδριο γίνεται AGAINST! Δεν βγαίνει η αντίθεση σαν αποτέλεσμα της έρευνας... Η έρευνα καθορίστηκε από αυτήν!